Hledání
Jak na motivační dopis?

Jak na motivační dopis?

Rady a tipy od odborníků z praxe

V naší personální agentuře se i dnes bohužel setkáváme se zaslanými životopisy, k nimž nejsou přiloženy buď žádné motivační dopisy, nebo v lepším případě alespoň pár nic neříkajících řádků. V takovýchto případech si pak říkáme, zda má kandidát o tu, či onu pozici skutečný zájem, nebo zda frontálně rozesílá své CV s představou, že se snad nějaký ten personalista chytne. Proč ale my, personální konzultanti, vyžadujeme motivační, resp. průvodní, dopis ? Jak by měl formálně a obsahově vypadat, resp. nevypadat, a co jím kandidát o sobě řekne, aniž to má v úmyslu? Na tyto a další otázky se pokusím v následujícím textu odpovědět.

Motivační dopis by měl být dnes nedílnou součástí každého zaslaného CV. A nezáleží na tom, zda ho posíláte personální agentuře, nebo přímo potenciálnímu zaměstnavateli. Je opravdu velkou chybou, když uchazeč pošle svůj životopis bez motivačního dopisu na inzerát, ve kterém vysloveně stojí „zašlete svůj životopis s motivačním dopisem na níže uvedené kontakty". Co si asi pak řekne personalista o takovémto uchazeči? S největší pravděpodobností něco v tom smyslu, že uchazeč o tuto pozici příliš nestojí, když mu dělá problémy splnit základní požadavky uvedené většinou na konci inzerátu. Jakým zaměstnancem takovýto člověk asi pak bude v budoucnu?

Jsou pozice, jejichž jednou z hlavních náplní činnosti je tvorba písemných textů, jako jsou např. písemné nabídky, smlouvy apod. Např. takový obchodní zástupce by neměl mít problémy napsat logicky strukturovaný text bez obsahových, formálních a gramatických chyb. Písemný projev je jeho první vizitkou. Právě on rozhoduje o tom, zda si klient vybere jím nabízený produktu, nebo zda dá přednost konkurenci. A to platí i pro všechny uchazeče, kteří hledají novou práci. Jednou z hlavních funkcí motivačního dopisu je zaujmout čtenáře. Představte si, že máte před sebou dva téměř identické životopisy. K prvnímu je přiložen motivační dopis, k druhému nic, jen kontaktní údaje. Kterého uchazeče byste si pozvali na pohovor? Naše personální agentura si pozve toho prvního.

Jak již bylo řečeno výše, motivační dopis je vizitkou každého uchazeče. Jeho úkolem je zaujmout personalistu a ponouknout ho, aby si přečetl i uchazečův životopis.

Někteří ale zaměňují motivační dopis s následujícími řádky

Dobrý den. Na Internetu mě zaujal inzerát, ve kterém hledáte vhodné kandidáty na pozici XY. Domnívám se, že splňuji všechny požadavky a že jsem vhodným kandidátem. V případě Vašeho zájmu se rád/-a dostavím na osobní pohovor.

Dejme tomu, že uchazeč reagoval na pozici obchodního zástupce. Hlavní náplní činnosti na této pozici je oslovování nových zákazníků, péče o stávající klientelu, příprava písemných nabídek a jejich následná prezentace u klienta, tvorba smluv atd. Takovýto člověk by měl být dynamický, energický, dravý, samostatný apod. Co jsme se o uchazeči ale dozvěděli my z jeho motivačního dopisu? Že je vhodným kandidátem. Ale proč právě on je vhodným a ne někdo jiný? Text uvedený výše jako příklad nepovažujeme za motivační.

Říká se, že personalista stráví s jedním CV, potažmo motivačním dopisem, 50 vteřin. Není to ale absolutní pravda. Pokud nás dopis zaujme, přečteme pozorně i celostránkový text. Přesto je ale vhodné koncipovat text na max. půl stránky formátu A4. Text by měl být stručný, ale obsahově dokonalý. Buďte originální, jen tak zaujmete. Neposílejte na různé pozice ten samý motivační dopis, snažte se napsat vždy nový, ve kterém vyzdvihnete své jiné silné stránky. Dopis, který posílá uchazeč stále stejný na všechny pozice, se pozná většinou podle oslovení Vážení. Vypovídá to o tom, že uchazeč se ani nesnažil zjistit jméno konkrétního personalisty, který má pozici na starosti, resp. že nevěnoval inzerátu patřičný čas. Uvedením jména personalisty se dopis stává mnohem osobnějším, než když uvedete oslovení Vážená paní, vážený pane.

Zmiňovala jsem i požadavek gramatické bezchybnosti. Rozumí se tím nejenom správné použití i/y, ale i interpunkce. Gramatické chyby nejsou dobrou vizitkou zvláště ne u pozice, která bude ve větší míře samostatně tvořit písemné texty.

Pokud píšete svůj první motivační dopis, dejte ho přečíst několika známým a zeptejte se jich, jak na ně text působí a jaký obrázek by si oni o osobě pisatele udělali. Přečtěte si na Internetu rady dalších personalistů a snažte se je zahrnout do svého textu. Na takovémto textu je pak poznat, že se jeho tvorbě pisatel opravdu věnoval a že má vážný zájem o novou práci.

Vzor motivačního dopisu zde>>

autor: PhDr. Kateřina Antalovská / Konzultant, KP2 Czech Republic

 





Nejnovější nabídky práce

ADECCO spol.s r.o.
Posted: 10/25/2014
Praha, Praha
ADECCO spol.s r.o.
Posted: 10/25/2014
Praha, Praha
ADECCO spol.s r.o.
Posted: 10/25/2014
Brandýs nad Labem, Praha
Coca-Cola HBC Česká republika, s.r.o.
Posted: 10/25/2014
Brno a okolí, Jihlava, Vsetín, Svitavy
Deutsche Börse Services s.r.o.
Posted: 10/25/2014
Praha, Praha

Chcete si prohlédnout další podobné nabídky práce?  Aktualizujte svůj profil

 
 
 

Služby a produkty

Databáze životopisů
Najděte si zaměstnance v databázi životopisů.
Employer Branding
Zviditelníme vás na trhu práce!
HR řešení
HR řešení a systémy na míru vašim potřebám.
Virtuální veletrh práce
Zúčastněte se virtuálního veletrhu práce.
Zveřejnit nabídku práce
Zveřejněte svou nabídku práce rychle a jednoduše.
Všechny služby a produkty

Nabídka Monster.cz

Poprvé na Monster?
Co nabízí Monster.cz?
Služby pro SMB
Co Monster nabízí menším a středním podnikům?
Nabídka pro enterprise klienty
Komplexní řešení pro velké a globální společnosti
Řešení pro agentury
Nabídka služeb pro personální agentury

Efektivní hledání práce

Efektivní hledání práce
Nabízíme Vám pár rad, které se týkají klíčových věcí, které je třeba udělat k tomu, aby bylo Vaše hledání nové práce úspěšné.

Životopisy & Motivační dopisy

Životopisy & Motivační dopisy
Životopis, Curriculum Vitae, či prostě CV je vizitkou uchazeče o zaměstnání a vstupenkou k novému zaměstnavateli.

Profesní vývoj

Profesní vývoj
Podařilo se vám získat práci a právě přemýšlíte, co vás v ní bude čekat? Především se musíte zaučit, zjistit, jak firma funguje, jaká jsou pravidla, postupy a podmínky práce.

Jak začít s hledáním práce

Jak začít s hledáním práce
Uživatelé facebooku mohou snadno identifikovat a oslovit přátele a profesní kontakty, vytvořit si tak vlastní profesní síť a objevit nové příležitosti pro rozvoj pracovních a kariérních příležitostí.

Vztahy na pracovišti

vztahy na pracovišti
Proč se v některých organizacích mohou lidé přetrhnout, aby udělali, cokoliv jen dokáží, a v jiných se snaží pracovat co nejméně?

Jazyková průprava

jazyková průprava
Je třeba se rozhodnout a opravdu začít. Teď nebo nikdy, protože už včera bylo pozdě.

Hledání práce

Nabídky práce a tipy pro vaši kariéru
Životopis
Zveřejněte svůj životopis a nechejte se oslovit zaměstanavateli.
Motivační dopis
Nevíte, jak napsat motivační dopis? Zde najdete vzor motivačního dopisu.
Volná místa
Všechna volná místa zveřejněná na monster.cz si můžete prohlédnout zde.
Virtuální veletrh práce
Navštivte virtuální veletrh práce, prohlédněte si nabídky práce, chatujte se zaměstnavateli, domluvte si virtuální pohovor.

Sociální média a mobilní aplikace

Monster na Facebooku
Sledujte nabídky práce na Facebooku.
BeKnown
BeKnown - aplikace pro správu profesních kontaktů na Facebooku.
Kariérní videa
Video tipy pro vaši kariéru.
Nabídky práce pro váš iPhone
Nabídky práce pro váš iPad
Nabídky práce pro váš Android
Centrumprace.cz
Jobpilot.cz
Hledat nabídky práce:
Pracujte pro Monster | Síť Monster | Volby reklamy
Podmínky služby | Ochrana soukromí | Přístupnost stránek | Nápověda | Bezpečnost | Kontakt | Mapa stránek | O společnosti Monster| Mobile
©2014 Monster - Všechna práva vyhrazena U.S. Patents No. 5,832,497; 7,599,930 B1; 7,827,125 and 7,836,060 MWW - - V: 2014.4.65.72-217